Derfor skal du lave yoga efter dansetimen

0
8
Dans og yoga

Når man danser kommer pulsen op i højeste gear, og det er godt for både psyken og selvfølgelig kroppen. Derfor er det også en god ide at have en øvelse eller noget klar til tiden lige efter at dansen er overstået så man kan få ro i kroppen og komme ned i et niveau, der er bedre for dig selv.

Derfor har vi her på Aziza-bellydance lavet en lille guide til dig, der gerne vil prøve sig af med Yoga. Yoga er nemlig en rigtig god ide at gøre brug af hvis du gerne vil komme ned i tempo og gøre dig selv og kroppen klar til resten af dagens gøremål.

Sådan kombinerer du yoga med dansen

Yoga er en sport, der oprindelig stammer fra Indien, hvor den kan spores op til 5.000 år tilbage i tiden. Dog er de fysiske øvelser, som vi kender fra yoga i dag, først opstået for omkring 1-2.000 år siden. Yoga arbejder med en blanding af fysiske og mentale øvelser, der har til formål både at give fysisk styrke, men også mental ro. Siden yogaen kom til Vesten, er den blevet optaget i et væld af kulturer, og er nu anerkendt som en normal sportsgren i mange vestlige lande. Måske har du hørt om yoga og har længe overvejet, om det er noget for dig. Her får du et par gode råd til at komme godt i gang med yoga!

derfor er det godt efter en gang dans

Mærk de mange fordele efter dansen

Der er mange fordele ved yoga, som du hurtigt vil opleve, hvis du prøver yoga på egen krop. Yoga arbejder nemlig både med fysikken og psyken. De mange forskellige stilarter af yoga tilbyder fysisk udfoldelse på forskellige niveauer, og det betyder, at du næsten uanset din form, vil kunne blive udfordret fysisk. De mange øvelser kræver styrke, og mange oplever, at de bliver mere tonede og føler sig stærkere efter, at de er begyndt på yoga. Yoga træner ligeledes også din fleksibilitet og smidighed. 

Psykisk kan yoga være et frirum fra en travl og stressende hverdag. Yogaen arbejder med mange meditative øvelser, som kan give dig værktøjer til mental ro selv uden for yogalokalet.

Hold eller hjemmetræning?

Har du besluttet dig for, at du gerne vil kaste dig ud i yoga, er det bare at komme i gang! Der er flere måder at komme i gang med yoga på. I de fleste større byer findes yogacentre, som udelukkende er specialiserede i yoga. Her kan man melde sig på hold og få hjælp af en yogi, hvilket er navnet på en uddannet yoga-instruktør. De fleste fitnesscentre tilbyder også yoga som holdtræning, og det kan måske være lettere for mange at finde et fitnesscenter nær dem. Vil man gerne være bekendt med grundøvelserne inden, at man kaster sig ud i holdtræning, kan man med fordel også prøve yogaen af derhjemme. Der findes nemlig et utal af videoguides online samt apps, der instruerer dig igennem hele yoga sessioner. At starte op derhjemme kan være en god måde at komme i gang med yogaen i trygge omgivelser. 

 

Find en god måtte

Yogaudøverens vigtigste værktøj er en god yogamåtte. Yogamåtten beskytter dig fra det hårde gulv, når du vrider dig i de forskellige øvelser. En yogamåtte kan fås i mange forskellige prisniveauer og kvaliteter, og langt de fleste kan sagtens starte ud med en billig måtte. Yogamåtter fås i forskellige tykkelser, hvilket påvirker vægten af yogamåtten, samt forskellige længder. Sørg derfor for at finde en længde, der passer til din højde, og en tykkelse af måtte, der passer til dit behov.

På denne side kan du finde mange flere yogatips.

Så hvis du vil prøve

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here